Olisi varmasti mukavaa löytää helpompi tapa ylläpitää asiakassuhteitasi? Monet myyjät käyttävät kohtuuttoman suuren osan ajastaan vain hallintoon. Pelkästään tämä voi olla turhauttavaa, mutta tuntuu tietysti vielä pahemmalta, jos syöttämiäsi tietoja ei synkronoida muiden järjestelmien kanssa.

Yhtäkkiä olet ristiriitaisten tietojen ääressä: “Mikä puhelinnumeroista on se oikea?” Sen ei tarvitse olla niin.

Oikein asennettu CRM-järjestelmä auttaa luomaan järjestyksen myyntiprosessiisi.
Kun kaikki asiakastiedot ovat yhdessä paikassa, voit työskennellä tehokkaammin. Samalla voit käyttää vähemmän aikaa hallintoon – ja se hyödyttää kaikkia.

Tässä saat seitsemän kätevää vinkkiä CRM-ominaisuuksista, jotka antavat sinulle aikaa keskittyä myyntiin.

1. Anna CRM-järjestelmän olla supermuistisi

Ei ole helppoa hallita 10, 15 tai 20 kaupantekomahdollisuutta samanaikaisesti. Onko mahdollista pitää kaikki dialogit, tarjoukset ja jatkotoimet järjestyksessä päässäsi?

Ei varmasti, se on vaikeaa ilman teknistä tukea. Useimmat meistä voivat tallentaa työmuistiinsa samanaikaisesti vain 7 asiaa (+/- 2).

Miten voit siis onnistua?

Anna CRM-järjestelmän olla supermuistisi!
Voit hallita kauppojasi täysin, ja järjestelmä muistuttaa sinua, jos olet unohtanut ottaa yhteyttä asiakkaaseen tai seurata tarjousta. Voit itse määrittää, mistä haluat saada muistutuksen.

Suunnittele tulevaa toimintaa ja anna CRM-järjestelmän lähettää muistutuksia, kun on aika varata tapaaminen, seurata myyntipuhelua tai lähettää tarjous. Tämän yksinkertaisen tempun avulla voit pitää monta kauppaa työn alla ilman, että mitään unohtuu.

 

Näet helposti tulevat tehtäväsi ja voit reagoida nopeasti kriittisimpiin kohtiin.
Aikataulunäkymästä näet helposti, mitä on tehtävä tänään, huomenna ja tulevina viikkoina

2. Myyntiputken hallinta antaa sinulle kontrollin

Tehtäväsi myyjänä on viedä myyntikeskustelujasi eteenpäin. Ja se voi itsessään olla haaste. Menestyäksesi sinun on seurattava tarkasti pipelineasi tai myyntiputkeasi, kuten suomeksi usein kutsutaan.

Myyntiputken hallinta on hyvä tapa ymmärtää myyntiprosessia. Se antaa sinulle kristallinkirkkaan kuvan siitä, mitä toimenpiteitä tarvitaan myyntisyklin eteenpäin viemiseksi.

Ota myyntiputki hallintaasi näin:

  • Keskity oikeisiin asiakkaisiin prospektoidessasi.
  • Kehitä jäsennelty myyntiprosessi joka perustuu toimintatikkaisiin.
  • Työskentele liidien ja kaupantekomahdollisuuksien luokittelemisen kanssa, jotta saat jatkuvasti vietyä asiakasta kohti myyntitavoitteitasi.
  • Käytä CRM-järjestelmää, joka pitää sinut ajan tasalla siitä, mitä sinun on tehtävä juuri nyt.

Myyntiputken hallinnan etuna on, että useiden rinnakkaisten myyntiprosessien käsittely helpottuu ja samalla liiketoimintaa viedään eteenpäin. Kuinka voit siis seurata seuraavaa siirtoasi – jokaisessa yrityksessä? Voit tehdä tämän ottamalla pipelinen hallintaasi ja antamalla CRM-järjestelmän opastaa sinua kaupanteon kaikissa vaiheissa.

 

3.Yksi asiakaskortti, jossa on kaikki tarvitsemasi

Älä tuhlaa aikaa etsiäksesi tietoja Excel-tiedostoista ja post-it-muistiinpanoista saadaksesi selville, mitä kollegasi ovat luvanneet tietylle asiakkaalle. Sen sijaan voit vain etsiä asiakaskortin CRM-järjestelmästä.

Tässä ovat kaikki liiketoimintamahdollisuutesi ja asiakastietosi koottuna yhteen paikkaan. Tämä tarkoittaa, että voit myyjänä käyttää aikaasi tärkeimpään: kohdata asiakas ammattimaisesti ja henkilökohtaisesti.

Esimerkkejä siitä, mitä näet asiakaskortissa:

  • Mitä yhteyksiä ja tietoja meillä on asiakkaasta?
  • Minkä tuotteen/palvelun asiakas on aiemmin ostanut?
  • Onko meillä tehtäviä tai yhteisiä projekteja meneillään yhdessä?
  • Kuinka paljon olemme laskuttaneet heitä viimeisen vuoden aikana?

Myyjänä sinun ei tulisi joutua etsivän tehtäviin päiväkausiksi. Sanomattakin selvää: Kun sinulle jää enemmän aikaa, voit käsitellä enemmän asiakkaita. Ja mitä enemmän asiakkaita tapaat, sitä enemmän kauppoja pitkällä aikavälillä!

Lataa julkaisumme, jossa on 10 konkreettista vinkkiä, jotka tekevät sinusta paremman B2B-myyjän

Lataa 10 myydyintä vinkkiämme

4.Yhdistä useita järjestelmiä ja minimoi hallintosi

Myynnin maksimoimiseksi parasta, mitä voit tehdä, on minimoida hallintosi. Useimmat meistä eivät ilahdu nähdessään päivän hallinnolliset tehtävät.​ Samalla se on väistämätön (ja erittäin tärkeä) elementti työpäivässämme. Tämä on yksi niistä tehtävistä, jotka voivat viedä paljon aikaa, mikä on hieman sääli, koska se ei johda sinua eteenpäin myyntiprosessissa.

Jos käytät CRM-järjestelmää oikein, voit säästää paljon aikaa. Kun integroit järjestelmän muiden jokapäiväisessä elämässäsi käyttämiesi ohjelmien kanssa, sinun ei tarvitse syöttää samoja tietoja useita kertoja. Yleisiä integroitavia järjestelmiä ovat esimerkiksi sähköpostiohjelmasi tai toiminnanohjausjärjestelmä (ERP).

Toinen tapa säästää aikaa on lisätä älykkäitä pikakuvakkeita. Jos tuot usein yritystietoja tai asetat uusia myyntitavoitteita, voit luoda pikakuvakkeita näihin toimintoihin CRM:n etusivulla.

5. Nopeat puhelut, kun yhdistät CRM:n puhelinvaihteeseen

Jos käytät puhelinvaihdetta, on itsestäänselvyys liittää se CRM-järjestelmääsi. Kun järjestelmään rekisteröity yhteyshenkilö soittaa sinulle, saat nopeasti asiakaskortin, jossa on kaikki tarvitsemasi tiedot.

Eikä se lopu siihen!

Voit myös soittaa yhteyshenkilölle suoraan CRM-järjestelmästä. Tämä tarkoittaa, että sinun ei tarvitse syöttää pitkiä puhelinnumeroita manuaalisesti ja etsiä numeroita puhelimen yhteystiedoista. Se säästää paljon aikaa ja helpottaa keskittymistä olennaiseen – itse keskusteluihin.

 

Lue myös: Näin Baron’s Food paransi myyntiään Lime CRM:llä 

6.Saavuta myyntitavoitteesi reaaliaikaisten tilastojen avulla

Seuraatko yleensä myyntitavoitteitasi itse? Huokaistaan sitten yhdessä syvään – koska se vie aikaa.​ Myös manuaaliset laskelmat lisäävät virheriskiä. Siksi on viisasta antaa CRM:si pitää myyntiputkesi järjestyksessä , jotta tiedät, mitä tarvitaan tavoittaaksesi myyntitavoitteesi.

Haluatko nopeasti vastauksen seuraaviin:

  • Kuinka monta myyntipuhelua soitit viime kuussa?
  • Miltä pipelinesi näyttää?
  • Tavoitatko budjettitavoitteesi?
  • Kuinka suuri läpimenoprosentti kaupoillasi on?

Seuraamalla myyntitavoitteitasi voit tulla yhä terävämmäksi myyjäksi. Kun kirjaat aktiviteettisi ja liiketoimintasi CRM-järjestelmään, saat muutamalla napsautuksella tilastot asetetuista tavoitteista ja KPI:stä. Haluatko saada tilastot hienosti esitettynä kaavioiden ja kuvien avulla? Integroi CRM-järjestelmä BI-työkaluksi.

7. Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo – kerro muille, kun olet voittanut kaupan

On epäilemättä hieno tunne sulkea kauppa! Tietenkin haluat jakaa menestyksen pomosi ja kollegoiden kanssa.

CRM-järjestelmän avulla on helppo pitää muut ajan tasalla myyntiputkestasi:​ mitkä kaupat olet sulkenut ja keiden asiakkaiden kanssa työskentelet. Voit tehdä tämän yhdistämällä järjestelmän johonkin sisäiseen viestintäkanavaasi, kuten Slackiin, Workplaceen tai sähköpostiohjelmaasi.

Päätät itse, mitä tietoja lähetät. Esimerkiksi voit laittaa:

  • Kuka myi projektin
  • Asiakkaan nimi
  • Kaupan arvo

Heti kun olet merkinnyt kaupan “suljetuksi”, järjestelmä lähettää automaattisesti ilmoituksen valituille vastaanottajille. Se säästää kaikkien aikaa, joten voit keskittyä uusien kauppojen sulkemiseen.

Haluatko myös maksimoida myyntisi?

Nyt on aika antaa CRM-järjestelmäsi tehdä töitä puolestasi! Kuten nyt tiedät, CRM-järjestelmän tärkein tehtävä on antaa sinun hallita koko myyntiprosessia ja yhteydenpitoa asiakkaisiisi.

Katso omaa työtilannettasi: Mihin vaiheisiin voisit käyttää vähemmän aikaa?   Vastauksena on yleensä hallinto.

Kun sinulla on kaikki asiakastiedot yhdessä paikassa, voit sen sijaan käyttää aikasi sinne, missä sitä tarvitaan. CRM-järjestelmä tekee kaiken tämän sinulle myyjänä. Yhdessä selkeän myyntiprosessin kanssa sinulla on kaikki mitä tarvitset menestyäksesi myynnissäsi!

 

Haluatko lukea enemmän CRM:stä ja CRM-järjestelmän eduista?
Lue lisää sivultamme Mikä on CRM?

Ota yhteyttä