CRM-järjestelmä auttaa sinua pitämään asiakastietosi järjestyksessä ja mahdollistaa systemaattisemman työskentelyn asiakassuhteidesi kanssa. Mutta kuinka voit myyjänä käyttää hyväksesi CRM-järjestelmää? Annamme sinulle 7 esimerkkiä älykkäistä CRM-toiminnoista, jotka auttavat sinua maksimoimaan myyntisi.

1. Säästä aikaa kattavan asiakaskuvan avulla

CRM-järjestelmän perusajatus on kerätä kaikki liiketoiminta- ja asiakastiedot samaan paikkaan, jotta sinä myyjänä voit keskittyä tärkeämpään eli kohtaamaan asiakkaasi ammattimaisesti ja henkilökohtaisesti.

Säästät aikaa ja vältyt tuhlaamasta aikaasi post-it-lapuille raapustettuihin muistiinpanoihin, eri Excel-tiedostoissa olevan tiedon hakemiseen ja kollegoilta kysymiseen jokaisen pikkuasian kohdalla. Tämän sijaan voit etsiä asiakastietosi CRM-järjestelmästäsi saadaksesi kattavan yleiskuvan asiakkaasta ja myyntiprosesseista. Mikä tuote tai palvelu heillä on käytössä? Onko meillä yhteisiä projekteja meneillään? Minkä summan edestä olemme laskuttaneet heitä viimeisen vuoden aikana?

Pitämällä kaikki tieto samassa paikassa voit käyttää energiasi asiakkaiden tapaamiseen nopeasti, henkilökohtaisesti ja ammattimaisesti, kaikki tarvitsemasi taustatiedot on jo kerätty järjestelmään. Sinun ei tarvitse veikkailla tai leikkiä salapoliisia.

2. Nopeuta myyntiprosessia ja kaupankäyntiä

Myyjänä sinun vastuullasi on ajaa myyntikeskustelua eteenpäin. Ajoittain voi kuitenkin olla vaikea tietää, miten edetä, jotta kaupan saa päätökseen. CRM-järjestelmä opastaa sinua jokaisessa myyntiprosessin vaiheessa ja varmistaa, että tiedät mikä seuraava myyntiaskeleesi on.

CRM-järjestelmän avulla voit suunnitella seuraavia aktiviteetteja ja antaa järjestelmän muistuttaa sinua, kun on aika varata kokous, seurata myyntikokousta tai lähettää tarjous. Tämä auttaa sinua edistämään keskustelua ja nopeammin päättämään kaupan.

3. Anna automaattisia ilmoituksia, kun päätät kauppoja

Kaupan päättäminen on mahtava tunne. Lisäksi se on tapahtuma, johon myynnin johto, tiimisi ja ehkä muut kollegasi pitäisi saada osallistua ensinnäkin käytännön syistä ja toiseksi kulttuuria luovista syistä. Mutta jokaisesta voitetusta diilistä kertominen vie aikaa, jos se tehdään manuaalisesti.

Kun yhdistät yrityksesi CRM-järjestelmän sisäisten viestikanavien kanssa (kuten Slack, Workplace tai sähköposti) voitte antaa toisillenne automaattisia ilmoituksia, kun päätätte kauppoja. Esimiehesi tai työtoverisi saa siis jonkinlaisten viestin (esimerkiksi asiakkaan nimen, myyjän ja kaupan arvon) heti, kun muutat kaupan tilaan ”Voitettu”. Se säästää aikaa sähköpostien lähettämisistä ja muusta viestinnästä, ja voit käyttää aikasi uusien kauppojen tekemiseen.

4. Ota esiin tilastot ja ennusteet hetkessä

Kuinka monta myyntipuhelua teit viime kuussa? Viime vuonna? Ja miltä näyttää tilanne myyntiputkessasi juuri nyt? Oletko saavuttamassa budjettitavoitteesi? Myyntityösi kokoaminen ja seuraaminen saattaa olla erittäin aikaa vievää, jos sinun täytyy laskea kaikki itse.

Kirjaamalla kaikki toimintasi ja liiketoimesi CRM-järjestelmään voit saada tilastotietoa lähes kaikesta. Muutamalla napsautuksella voit saada esiin tiimisi asettamat tavoitteet ja KPI:t. Mikäli tämän lisäksi haluat havainnollistaa suorituksesi kuvien ja käyrien avulla voi yhdistää CRM-järjestelmääsi BI-työkaluun.

5. Pidä useita liiketoiminta­mahdollisuuksia käynnissä samanaikaisesti

Kuka voi pyörittää 10+ liiketoimimahdollisuutta samanaikaisesti ja seurata kaikkea, mitä pitää tehdä ja milloin? Ei moni, ei ainakaan ilman tukea! On nimittäin fyysinen totuus, että me ihmiset voimme pitää ainoastaan 7 asiaa (+/-2) työmuistissa. Sen jälkeen alamme lajitella. Ja jos meillä ei silloin ole tarkoin harkittua suunnitelmaa, voi helposti käydä niin, että jotakin katoaa tai päätyy väärään paikkaan.

CRM-järjestelmässä näkyy selkeästi, mihin kaikki tiedot tulee tallentaa, ja järjestelmästä tulee sen vuoksi supermuistisi. Se voi lisäksi tukea sinua älykkäillä muistutuksilla ja selkeillä tehtäväluetteloilla. Kaikki sen vuoksi, että voisit pitää mahdollisimman monta liiketoimintaa käynnissä samanaikaisesti.

6. Minimoi hallintoon käyttämäsi aika

Myyjänä hallinnollisilta tehtäviltä ei välty. Kuitenkin monien mielestä nämä tehtävät ovat vähiten miellyttäviä. Käyttämällä CRM-järjestelmää oikein voit säästää aikaa, joka olisi muuten vietetty hallintotehtävien parissa.

Integroimalla muihin järjestelmiin vältät esimerkiksi kaksinkertaisen tiedon syöttämisen, ja CRM-järjestelmän eri oikopoluilla voit säästää vielä enemmän aikaa. Mikäli CRM-järjestelmä aiheuttaa mielestäsi enemmän administraatiota kuin etua, sinun on hyvä tarkistaa voisiko järjestelmää kehittää.

7. Minimoi klikkaukset puheluihin

Mikäli käytössäsi on puhelinvaihde, se on hyvä yhdistää CRM-järjestelmääsi. Kun puhelinvaihde on liitetty CRM-järjestelmään, saat täydellisen asiakaskuvan heti, kun joku soittaa sinulle. Soittajan asiakastiedot avautuvat Lime CRM:ssä ja saat kaiken kuin tarjoiltuna hopeavadilta. Säästät sekä sinun että asiakkaidesi aikaa.

Ja vielä parempi, voit soittaa suoraan CRM-järjestelmästä. Sinun ei siis tarvitse kirjoittaa pitkiä puhelinnumeroita tai hakea numeroa puhelimen yhteystietoluettelosta. Sinä myyjänä voit keskittyä tärkeimpään eli itse puheluihin ja liidien hallinta helpottuu.

Haluatko lukea lisää CRM:stä ja CRM-järjestelmän eduista organisaatiollesi? Lue lisää sivultamme Mikä on CRM?

Lue lisää artikkeleita myynnistä:

Vaikuttavan myyntipuheen 5 sääntöä

Miten erottua joukosta B2B-myynnin kovassa kilpailussa?

Systemaattisen myyntiprosessin 3 vaihetta