Yritykset ovat jo vuosien ajan yrittäneet selvittää, mikä on paras ajankohta ottaa yhteyttä potentiaalisiin ja nykyisiin asiakkaisiin. Kun hallitset oikean ajankohdan yhteydenottoihin, voit myyjänä työskennellä tehokkaammin ja saat enemmän aikaa muille työtehtäville. Tässä muutamia tutkittuja havaintoja, joista voi olla sinulle paljon hyötyä.

Sähköposti: Aamu, iltapäivä ja keskellä viikkoa

CoSchedule on koonnut parhaat palat kymmenestä eri sähköpostimarkkinoinnin tutkimuksesta ja selvittänyt parhaan ajankohdan sähköpostin lähettämiseen:

  • Arkipäivät järjestyksessä: tiistai, torstai ja keskiviikko.
  • Kellonaika: Ei ole olemassa yhtä maagista kellonaikaa, mutta aamua ja iltapäivää kannattaa suosia.

Eli jos haluat varmistaa, että prospektille tai asiakkaalle lähettämäsi sähköposti luetaan, voit lähettää sen tiistaiaamuna tai -iltapäivänä. Et tietenkään voi rajoittaa sähköpostien lähetystä yhteen päivään viikossa, mutta voit yrittää välttää tärkeiden sähköpostien lähetystä maanataisin ja perjantaisin sekä lounasaikaan

Puhelu: Aamupäivä, myöhäinen iltapäivä ja keskellä viikkoa

Puhelun soittamisessa on paljon etuja kommunikoidessasi nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Puhelu on sähköpostiin verrattuna henkilökohtaisempi, ja saat myös nopeammin keskusteltua monimutkaisista aiheista kuin pitkässä sähköpostiketjussa. Mutta puhelu voi myös häiritä, ja vaatii enemmän huomiota vastaanottajalta. Siksi ajoitus on tärkeä.

Salesmate on tutkinut, mikä on paras päivä ja aika onnistuneen myyntipuhelun soittamiselle:

  • Arkipäivät järjestyksessä: keskiviikko, torstai ja tiistai.
  • Kellonajat järjestyksessä: 16.00–17.00, 10.00–11.00, 15.00–16.00

Jos haluat kasvattaa todennäköisyyttä, että puhelusi vastaanottaja vastaa ja ehtii keskustella kanssasi, sinun kannattaa soittaa heille keskiviikkona klo 16.00–17.00. Vältä soittamista perjantaisin klo 12.00–15.00 ja klo 17.00 jälkeen.

Vinkki! On olemassa poikkeus optimaaliseen soittoaikaan, eli jos saat liidin, johon sinun pitää ottaa yhteyttä. Jos odotat yli tunnin ennen yhteydenottoasi, mahdollisuutesi saada vastaus laskee jopa 11-kertaisesti. Joten soita heti liidin saadessasi, ajasta tai päivästä riippumatta!

Kaupan päättäminen: Näe perjantai mahdollisuutena

Myynnissä kaupan klousaaminen on epäilemättä kaikkein hauskinta. Tilastojen mukaan voit nostaa kaupan päättämisen todennäköisyyttä valitsemalla oikean viikonpäivän.

Monet kaupat päätetään keskiviikkona, mutta tämä johtuu osin siitä, että myyjät ovat keskiviikkoisin kaikista aktiivisimpia puheluiden, sähköpostien ja tapaamisien kanssa. Ei ole siis omituista, että monet kaupat päätetään keskiviikkona.

Tästä huolimatta perjantai on paras päivä kauppojen päättämiseen. Kannattaa siis miettiä uudestaan, jos olet sitä mieltä, että juuri ennen viikonloppua on turha tehdä kauppoja. Siitä huolimatta, että perjantai ei ole paras päivä prospektointiin, on se täydellinen päivä nykyisten myyntiprojektien ylläpitoon ja kauppojen päättämiseen.

Lataa: 10 konkreettista vinkkiä B2B-myyntiin

Älä ohita opastamme, joka antaa konkreettisia myyntivinkkejä jokaisessa myyntipuhelussa menestymiseen.

Lataa 10 konkreettista vinkkiä B2B-myyntiin