B2B-yrityksille on itsestäänselvyys, että tuotetta markkinoidaan ja myydään hyvään hintaan. Mutta kaupan päättäminen ei tarkoita sitä, että kauppa on valmis. Päinvastoin! Kun asiakas on tehnyt oston, saat mahdollisuuden varmistaa, että asiakas on tyytyväinen ja palaa asiakkaaksesi yhä uudestaan. Mutta miten sinun kannattaa kohdella ostajia, jotta saat heistä uskollisia ja pitkäaikaisia asiakkaita? Nämä 6 neuvoa auttavat sinua tarjoamaan maailmanluokan asiakaspalvelua:

Opi tuntemaan asiakkaasi

Jotta yrityksesi voi tarjota mahtavaa asiakaspalvelua, teidän pitää tuntea asiakkaanne todella hyvin. Ota selvää, miltä asiakkaan arki näyttää ja mitä haasteita he kohtaavat. On myös tärkeä tietää, minkälainen suhde heillä on yritykseenne, miten he käyttävät tuotettanne tai palveluanne ja ovatko he tyytyväisiä.

Opitte tuntemaan asiakkaanne paremmin keräämällä kaiken tiedon yhteen paikkaan, jolloin voitte helposti analysoida kaikkea asiakkaaseen liittyvää dataa samanaikaisesti CRM:n avulla. Tiedon keskittäminen auttaa myös seuraamaan, mitä olette luvanneet asiakkaalle, milloin viimeisin yhteydenotto on ollut ja voitteko jotenkin tehdä asiakkaan vielä tyytyväisemmäksi.

Ajattele asiakkaan parasta

Hyvä asiakaspalvelu ei tarkoita sitä, että asiakkaan pyytäessä jotain, sanot heti ”kyllä”. Hyvä asiakaspalvelu tarkoittaa sitä, että ajattelet asiakkaan parasta, vaikka se ei aina vastaisi asiakkaan pyyntöä. On hyvä kieltäytyä asiakkaan pyynnöstä, jos tiedät, ettet voi toimittaa ratkaisua siihen. Apua pyytäville asiakkaille kannattaa olla rehellinen, jotta voit auttaa asiakkaita tekemään päätöksiä, jotka suosivat heitä pitkällä aikavälillä.

Pitää myös muistaa, että asiakkaille kannattaa usein kerrata asioita, eikä sitä kannata pelätä. Asiakkaat voivat ärsyyntymisen sijaan arvostaa puhelua tai sähköpostia, jossa muistutat heitä sopimastanne asiasta. Ihmisinä kunnioitamme niitä, jotka tekevät meistä parempia. Voit siis hyvällä omatunnolla muistuttaa unohtavaista asiakasta esimerkiksi sopimastanne aikataulusta.

Huomioi asiakkaasi

Tiedätkö mikä on yleisin syy (68 %) asiakkaan lähtemiseen yrityksestä? Se, että asiakas kokee, että häntä ei huomioida. Pidä yllä jatkuvaa viestintää asiakkaan kanssa vielä kaupan päättämisen jälkeen. Varmista, että he saavat vastauksia kysymyksiinsä ja apua tuotteesi tai palvelusi hyödyntämisessä. Pidä asiakkaasi ajan tasalla tuotteesi uudistuksista jatkuvien uutiskirjeiden avulla tai lähetä heille henkilökohtaisia kesä- ja joulutervehdyksiä.

Mieti myös, miten voit palkita asiakkaitasi yrityksesi valitsemisesta ja pitkäaikaisena asiakkaana pysymisestä. Varmista, että on kannattavaa olla sinun uskollinen asiakkaasi!

Tee kanssasi asioimisesta helppoa

Maailmassa, jossa tuotteita ja palveluita voidaan helposti kopioida, on asiakkaiden vaikea tehdä rationaalisia valintoja. Tuotteesta tai palvelusta huolimatta asiakkaiden voi olla vaikea vertailla palveluntarjoajia, jolloin he helposti tekevät päätöksen tunteen eikä järjen perusteella. Jos asiakas saa hyvää palvelua ja nopeaa apua, tulee hän pysymään asiakkaanasi. Varmista, että yritykselläsi on käytettävissä oleva tuki, joka kohtelee asiakkaitasi hyvin. Kaikki asiakastieto kannattaa olla samassa paikassa, jotta asiakkaan kohtaava henkilö saa heti kokonaisvaltaisen tiedon siitä, kuka hänelle soittaa, mitä asiakkaalle on luvattu ja kuka on asiakkaan vastuuhenkilö. Asiakas tulee valitsemaan yrityksesi mieluummin kuin ne kilpailijasi, jotka antavat asiakkaan odottaa tuntikausia puhelinpalvelun jonossa saadakseen apua.

Lue lisää tiketöinnistä ja siitä, miten Lime CRM voi auttaa sinua tikettien hallinnassa!

Mikä on tiketöintijärjestelmä?

Päätä organisaatiosi asiakaskäytännöstä

Asiakaskäytäntö on tehokas työkalu hyvien asiakaskohtaamisien varmistamiseksi organisaatiossasi. Asiakaskäytäntö auttaa sinua ja kollegoitasi viestimään erilaisissa tilanteissa. Jos asiakkaasi on tyytymätön tuotteeseesi tai palveluusi, sinulla on strategia valmiina hänen kanssaan viestimiseen. Minimoi siis asiakkaan menettämisen riski ja luo harkittu käytäntö valitusten ja palautteiden käsittelemiseen.

Asiakaskäytännön ylös kirjoittaminen on luonnollinen ensimmäinen askel. Voitte jatkossa aina palata ylös kirjattuihin käytäntöihin ja ne varmistavat, että kaikkia asiakkaitanne kohdellaan samalla tavalla riippumatta siitä, kenen kanssa he ovat yhteydessä. Varmista, että asiakaskäytäntö on osa työntekijöidesi arkea ja helposti luettavissa esimerkiksi ripustamalla se työpaikan seinälle. Muista myös, että asiakkaiden tarpeet muuttuvat jatkuvasti, joten asiakaskäytäntöä pitää päivittää säännöllisesti vastaamaan asiakkaiden uusia vaatimuksia ja odotuksia.

Tyytyväinen henkilöstö tuottaa tyytyväisiä asiakkaita

Yrityksesi on paljon enemmän kuin tarjoamanne tuotteet ja palvelut. Työstään pitävät ja hyvissä olosuhteissa työskentelevät ihmiset suoriutuvat paremmin ja ovat onnellisempia. Hyvä työilmapiiri heijastuu usein suoraan asiakkaiden käsitykseen yrityksestä ja johtaa parempiin asiakaskohtaamisiin.

Saatoit jo tietää muutaman yllä mainituista seikoista, mutta toivomme, että sait uusia vinkkejä yrityksesi asiakaspalvelun parantamiseksi. Onnea matkaan maailmanluokan asiakaspalvelun tarjoamiseen!

Haluatko tietää lisää siitä, miten CRM-järjestelmä voi auttaa sinua saamaan tyytyväisempiä asiakkaita? Onko aika hypätä seuraavalle tasolle? Älä epäröi ottaa yhteyttä, me voimme auttaa sinua!

Ota yhteyttä

Lue lisää artikkeleita asiakaspalvelusta:

3 common reasons your customer service procedure fails to deliver..

6 vaihetta tyytymättömien asiakkaiden käsittelyyn.