Oikeiden henkilöiden rekrytoiminen on oleellista yrityksesi menestyksen kannalta. Se on yhtä tärkeää kuin varojesi hallinta, uusien liidien löytäminen ja myynnin generoiminen. Sillä kuka on vastuussa yrityksesi kasvusta? Työntekijäsi. Mahtavat työntekijät voivat saada huonon yrityksen kukoistamaan, kun taas riittämättömät saavat hyvän yrityksen lakastumaan.

Kuinka löydät työntekijät, jotka saavat yrityksesi kasvamaan? Ja miten pidät heidät motivoituneina ja lojaaleina vuosien kuluessa? Seuraa tätä opasta ja saavuta täydellinen yritys-työntekijä-yhteensopivuus.

 

Tunne yleisösi

On tärkeää tietää, mitä ihmiset odottavat työnantajalta ja mitkä tekijät saavat yksilön hakemaan avoinna olevaa työpaikkaa. Palkan ja etuuksien merkityksestä ei ole epäilystäkään. Älä kuitenkaan aliarvioi myöskään aineettomien hyödykkeiden voimaa, sillä niillä voi olla valtava vaikutus siihen, miksi joku päättää valita tietyn työn.

Työnhakijat etsivät työnantajia, jotka tarjoavat työntekijöilleen terveen työn ja yksityiselämän tasapainon. Kukaan ei halua uhrata vapaa-aikaansa perheen ja ystävien kanssa ylitöiden takia. Ota huomioon asian merkitys ja osoita, että välität työntekijöidesi terveydestä ja tarjoat heille hyvinvointia joustavuuden muodossa.

Paranna kasvumahdollisuuksia. Työnhakijat haluavat nähdä, että voit tarjota heille tulevaisuuden, jossa urakehitys on mahdollista. Työtä haetaan harvoin siten, että tarkoituksena on pysyä samassa tehtävässä ikuisesti. Esittele työntekijöillesi urapolkuja, jotta he saavat konkreettisen esimerkin mahdollisesta urakehityksestä. Jokainen tarvitsee jotakin, mitä kohti pyrkiä.

 

Houkuttele oikeanlaisia ihmisiä

Kaikki alkaa työn kuvauksesta. Yritä kuvailla työnkuva mahdollisimman tarkasti. Älä yritä saada tehtävää kuulostamaan muulta kuin mitä se todellisuudessa on. Tässä vaiheessa haluat kiinnittää niiden huomion, jotka todella sopivat tehtävään. Yritä tehdä siitä henkilökohtaista, jotta ihmiset tuntisivat aidon yhteyden ja intoa työhön. Yksi vinkki on ottaa tiimisi mukaan kirjoittamaan työpaikkailmoitusta yhdessä henkilöstöhallinnon kanssa, sillä näin saat luotua siitä henkilökohtaisemman.

Älä unohda pitää yrityskulttuuria palkkaamisen ytimessä. Yritä omaksua arvosi houkutellaksesi yritykseesi sopivia ihmisiä. Työntekijäehdokas, joka tunnistaa yrityskulttuurisi, hakee työtä todennäköisemmin kuin sellainen, joka ei. Tämä säästää sekä aikaa että rahaa.

 

Mahdollista kaksisuuntainen viestintä

Varmista, että tutustut jokaiseen ehdokkaaseen perusteellisesti. Selvitä keitä he ovat, mikä on heidän motivaationsa hakemiseen ja mitkä ovat heidän tavoitteensa tulevaisuuden osalta. Näin saat selville, sopiiko yrityksesi polku yhteen heidän urapolkunsa kanssa.

Anna myös kandidaatin oppia tuntemaan sinut, yrityksesi ja tulevat tiimikaverit. Anna hakijoille tarpeeksi tilaa haastattelun aikana ja anna heidän haastatella sinua. Hakijoiden on tärkeää selvittää, millainen yritys on ja voisiko se olla osa heidän urapolkuaan.

Haluat työntekijöidesi olevan motivoituneita, koska he auttavat sinua rakentamaan yritystäsi ja saamaan sen kasvamaan. Tämä tarkoittaa, että sinun on oltava rehellinen ja avoin keskustellessasi heidän tulevasta roolistaan ja vastuustaan, jotta työntekijäkandidaatti tuntee saavansa, mitä hänelle on luvattu. Muuten on todennäköistä, että työntekijöistä tulee onnettomia ja epämotivoituneita, mikä saa heidät lähtemään ennen pitkää.

 

Sijoita työntekijöiden perehdyttämiseen

Tutkimukset ovat osoittaneet, että 70 prosenttia työntekijöistä todennäköisesti pysyy tehtävässään yli kolme vuotta, jos heillä on ollut hyvä perehdytyskokemus. Kymmenesosa taas on valmis lähtemään huonon perehdytyskokemuksen vuoksi. Edes nämä luvut eivät kuitenkaan korosta riittävästi hyvän perehdytyksen merkitystä.

Perehdytyksen aikana uudet työntekijät tutustuvat yritykseesi, kulttuuriisi ja arvoihisi. Heille perehdytys on hieno tilaisuus selvittää, vastaavatko odotukset todellisuutta. Se on heille tilaisuus oppia roolistaan ja siitä, mitä heiltä voidaan odottaa. Se auttaa uusia tiimisi jäseniä piirtämään kuvan tulevaisuudestaan yrityksessä, sillä sitä voi olla vaikea ymmärtää pelkästään haastattelujen avulla.

Perehdytyksen avulla työntekijä sitoutuu paremmin yritykseen. Sitoutuneet työntekijät, jotka tuntevat kuuluvansa yritykseen, jäävät yhdeksän kertaa todennäköisemmin kuin ulkopuoliseksi itsensä tuntevat. Hyvä perehdytys on avain työntekijöiden pitkäaikaiseen sitoutumiseen.

 

Hyödynnä työntekijöidesi täysi potentiaali

Kun työntekijät ovat mukana, sinun on selvitettävä, mikä saa heidät saavuttamaan täyden potentiaalinsa. Tee tämä osoittamalla luottamusta työntekijöitäsi kohtaan antamalla heille riittävästi vastuuta. Tue heidän ammatillista kehittymistään antamalla heille tehtäviä ja projekteja, jotka ovat heidän mukavuusalueidensa reunalla. Tämä antaa heille mahdollisuuden kasvaa, mikä ruokkii innostusta.

Kerro työntekijöillesi, että virheiden tekeminen on osa kasvuprosessia. Harjoittele ajattelutapaa, joka hyväksyy epäonnistumisen, koska usein arvokkaimmat opetukset saadaan virheiden kautta. Tämä johtaa pelottomiin työntekijöihin, jotka eivät pelkää ilmaista rohkeita ideoitaan ja innovatiivisia puoliaan. Anteeksiantava kulttuuri on elintärkeää pitkäaikaisten ammattisuhteiden muodostumiseksi.

 

Avainasiat:

  • Tutustu työnhakijan markkinoihin selvittääksesi, mitä työntekijät arvostavat työnantajassa
  • Ole rehellinen ja läpinäkyvä koko rekrytointiprosessin ajan
  • Tutustu kandidaatteihin hyvin ja anna heidän tutustua sinuun
  • Älä aliarvioi hyvän perehdytyksen merkitystä
  • Näytä työntekijöillesi tukesi ja tue avointa ja pelotonta asennetta

Lue lisää artikkeleita henkilöstöhallinnosta:

Lyhennä henkistä välimatkaa etätöissä ja kehity paremmaksi johtajaksi

Cornelia Olsérius – näin Lime saavutti rekrytoinnissaan 53 % naiskiintiön vuonna 2020

Vuosi käänteisen mentorointiohjelman parissa: Kolme asiaa, joita emme oppineet