Sähköpostiviestejä lähetetään yhä enemmän päivittäin ja sen takia myös kilpailu vastaanottajan huomion kiinnittämisestä on kiristynyt. Sähköpostimarkkinointi on edelleen yksi digitaalisista kanavista, joilla on korkein sijoitetun pääoman tuottoaste, mutta on entistä tärkeämpää käyttää sitä oikein ja erottua joukosta. Monet sähköpostimarkkinointia käyttävät kokevat, etteivät he saa siltä toivomaansa tulosta. Tästä syystä käymme läpi muutamia yleisiä sudenkuoppia, jotka ovat myös helposti vältettävissä.

Sisältö ei vaikuta mielenkiintoiselta

Kun sähköpostiviesti on lähetetty, ensimmäinen tavoite on, että mahdollisimman moni avaisi sen ja ennen kaikkea kiinnostuisi sisällöstä. Mutta jotta joku haluaisi avata sähköpostiviestin, sen on vaikutettava mielenkiintoiselta ja lisäarvoa tarjoavalta. Ensimmäinen vastaanottajan näkemä asia sähköpostiviestissä on otsikkorivi, ja monissa tapauksissa otsikko on ratkaisevassa asemassa siinä, haluaako vastaanottaja avata viestin vai ei. Valitettavasti monet unohtavat otsikkorivin tärkeyden, jolloin otsikko ei herätä tarpeeksi kiinnostusta viestin avaamiseen. Anna otsikkoriville erityistä huomiota ja käytä sitä luomaan uteliaisuutta tai herättämään kysymyksiä. Kun otsikkorivi on valmis, seuraava vaihe on luoda mielenkiinnon herättävä esikatseluteksti eli teksti, joka näkyy useimmiten otsikkorivin alla. Näin saat sähköpostiviestisi antamaan mahdollisimman hyvän ensivaikutelman.

Viesti on mielikuvitukseton

Aivan liian monet yritykset käyttävät yleisiä sähköpostiviestejä, jotka näyttävät keskenään samanlaisilta riippumatta siitä, kuka on vastaanottaja. Tällaiset sähköpostiviestit toimivat harvoin hyvin. Henkilökohtaisempi lähestymistapa on osoittautunut tärkeäksi menestystekijäksi. Vastaanottajat eivät halua saada merkityksettömiä joukkolähetyksiä, vaan arvostavat sen sijaan henkilökohtaisempaa suhdetta brändiin. Tästä johtuen on aina tärkeää käydä läpi, kuinka postituksista voidaan tehdä henkilökohtaisempia ja suoraan vastaanottajaa puhuttelevia. Joskus persoonallisemman äänensävyn käyttäminen voi toimia, mutta usein tarvitaan asiakassegmentointia ja muita temppuja lukijan mielenkiinnon vangitsemiseksi.

Lue lisää segmentoinnista ja henkilökohtaisemmasta strategiasta verkko-oppaastamme

Onnistu henkilökohtaisessa sähköpostimarkkinoinnissa

Vastaanottaja saa novellin

Vastaanottaja käyttää keskimäärin vain 12 sekuntia avatun sähköpostiviestin lukemiseen, joka asettaa lisävaatimuksia sille, että tiedon on oltava helposti silmäiltävissä. Eihän kukaan suinkaan halua pitkästyttää viestin lukijaa! Jos sinun on sisällytettävä sähköpostiviestiin paljon tietoa, voi olla parempi koota lyhyempi yhteenveto ja lisätä viestiin linkki verkkosivustolle. Muistathan myös sisällyttää viestiin selkeän toimintakehotteen, joka tunnetaan nimelllä call-to-action (CTA). Anna toisin sanoen lukijoille pelkkä suupala, joka saa heidät janoamaan enemmän tietoa aiheesta.

Muotoilu ei toimi matkapuhelimessa

Adestran tutkimuksessa todettiin, että 61,9 % kaikista sähköpostiviesteistä avataan mobiililaitteilta. Campaign Monitorin mukaan sähköpostiviestit, jotka eivät näy oikein matkapuhelimessa, poistetaan yleensä kolmen sekunnin kuluessa. Jos sisältöä ei ole mukautettu laitteelle sopivaksi, viestiä on monissa tapauksissa työlästä lukea ja vastaanottajan on helpompaa vain poistaa se. Muista tästä syystä käyttää malleja, jotka toimivat sekä tietokoneella että matkapuhelimella. Jos sähköpostiviestiä ei voida näyttää, sillä ei valitettavasti ole väliä, kuinka osuvaa sisältö on vastaanottajalle.

Onnistu sähköposti­markkinoinnissa

Tietysti on olemassa monia tekijöitä, jotka on pidettävä mielessä sähköpostimarkkinoinnissa menestyäkseen, ja sisältöön on tärkeää löytää yhdistelmä, joka ottaa huomioon sekä tavoitteesi että sen, mitä vastaanottajat todella haluavat lukea. Tästä syystä voi aina olla hyvä A/B-testata sisältö, segmentointi ja sijoittelu, jotta voidaan nähdä, mikä näyttää antavan parhaan lopputuloksen. Uudessa oppaassamme tarkastelemme lähemmin sitä, kuinka sähköpostimarkkinoinnistasi tulee menestyksekästä käyttämällä konkreettisia esimerkkejä ja tosielämän tarinoita. Kuinka voit työskennellä käyttäen personointia strategiana, mitkä KPI:t KPI:t ovat tärkeitä seurata ja miten segmentointi toimii?

Lataa verkko-oppaamme

Onnistu henkilökohtaisessa sähköpostimarkkinoinnissa

 

Lime Newsletter mahdollistaa visuaalisten ja mitattavien postitusten luomisen asiakastietojen perusteella. Kokoa tarvitsemasi ominaisuudet ja aloita viestintä!

Lue lisää

 

Lue lisää artikkeleita markkinoinnista:

Tämän takia sinun kannattaa työskennellä enemmän sähköpostimarkkinoinnin parissa.

Marketing automation for newcomers – 5 basics to successful automated workflows.