Mikä CRM oikein on?

CRM, eli asiakkuudenhallinta, on lyhenne sanoista customer relationship management ja siinä on kyse aktiivisesta työstä asiakassuhteiden parissa. Tämä tapahtuu useimmiten CRM-järjestelmän avulla.

CRM-järjestelmä on IT-tuki, joka antaa täyden hallinnan asiakastietoihin, auttaa asiakastutkimuksissa ja myynti- ja markkinointistrategioissa sekä luo sujuvia ratkaisuja asiakastukeen ja analyyseihin.

CRM:n ja CRM-järjestelmän tarkoitus on aikaansaada tyytyväisiä asiakkaita, jotka jäävät asiakkaiksi ja jotka puhuvat hyvää yrityksestäsi. Tapaamme sanoa, että kyseessä on palkitseva filosofia – yhdistettynä valtavan fiksuun tekniikkaan.

Pyydä demoa
Lime CRM -tägit matkapuhelimessa

Etuja CRM:n kanssa työskennellessä

Järjestys ja selkeys

Jotta asiakassuhteiden kanssa voidaan työskennellä jäsennellysti, tarvitaan järjestystä ja selkeyttä. Siksi se onkin monien yritysten ensimmäinen ja tärkein tavoite CRM:n liittyen. CRM-järjestelmä kokoaa kaiken asiakastiedon yhteen paikkaan.

Tehostaminen

Kun kaikki tieto on koottuna yhteen paikkaan, voit työskennellä tehokkaasti asiakassuhteiden kanssa. Valitse tarvitsemasi listat, tilastot ja raportit CRM-järjestelmässä yhdellä vilkaisulla.

Tule asiakasmagneetiksi

Kun asiakastieto on järjestyksessä ja arjen jäsentely tehokkaampaa, yritykseltä löytyy tilaa yllättää asiakkaat erityisen hyvällä asiakaspalvelulla. Joten anna siis heille hieman enemmän. On suuri mahdollisuus, että asiakkaistasi tulee niin tyytyväisiä, että he pysyvät luonasi – ja puhuvat muiden kanssa positiivisesti yrityksestäsi.

Mitä hyötyä on asiakkuudenhallinnasta (CRM)?

Erotut toimittajana

Korkealaatuisten tuotteiden ja palveluiden valikoima on valtava. Lisäksi hintakilpailu on kivenkovaa. Kun asiakkaat kokevat, että vaihtoehdot ovat samanarvoisia toimittajasta riippumatta, he valitsevat tietysti yrityksen, joka on “paras”. Kun hinnat ja tuotteet ovat samanarvoisia, päätökset perustuvat tunteisiin. Asiakkaat ostavat järjen sijaan sydämellä.

Parempia asiakaskokemuksia ja markkinointia

Nykyään asiakkaat ovat ehkä innokkaampia kuin koskaan ennen puhumaan asiakaskokemuksistaan. Ja he tekevät sitä erityisesti netissä. Jos kaikki sujuu jotakuinkin odotuksien mukaan, harva siitä hiiskuu kovin monelle. Sen sijaan huonosti kohdelluiksi itsensä kokevat ovat hanakoita avaamaan sanallisen arkkunsa. Toisaalta myönteisesti yllättynyt jakaa myös mielellään kokemuksensa, ja se jos mikä on arvokasta!

Jos työskentelet proaktiivisesti ja panostat myyntiprosessiin ja asiakkaistasi huolehtimiseen, kokemus on parempi. Asiakkaat yllättyvät myönteisesti ja kirjoittavat kokemastaan. Asiakkuudenhallinta (CRM) on siksi halpaa ja tehokasta markkinointia.

Yrityksesi omistaa suhteet

Myös sellainen tilanne saattaa tulla eteen, että joku myyjistäsi päättääkin lopettaa, joko perustaen oman yrityksen tai siirtyen kilpailijalle. Ilman perin pohjin ajateltua CRM-työtä ja hyvää järjestelmää ajatus voi olla painajainen. Ensinnäkin voi olla vaikeaa tietää, keihin asiakkaisiin myyjäsi on ollut yhteydessä ja mitä on sovittu ja luvattu. Tai olla varma siitä, etteivät asiakkaat siirry myyjän mukana tämän uuteen työpaikkaan.

Lataa juliste

3 myyttiä CRM: stä

Myytti 1: ”CRM-järjestelmän tulee ratkaista kaikki, muuten sitä ei tulla käyttämään”

Se, että kaikki on yhdessä järjestelmässä, voi luoda suuren järjestelmähirviön, jota on vaikea pitää päivitettynä ja jota käyttäjien on vaikea käyttää. Ajatus hyvän CRM-järjestelmän yhteydessä on täysin päinvastainen. Uskomme ”lajinsa paras” -ajatteluun, mikä tarkoittaa että kaikkien järjestelmien tulee tehdä se, missä ne ovat parhaita, ja järjestelmät vain integroidaan toisiinsa. Tämä ei suinkaan merkitse sitä, että kaikkien työntekijöiden täytyisi työskennellä useissa eri järjestelmissä. Sen sijaan tieto päätyy sinne, minne se kuuluukin ja kaikki osastot saavat järjestelmän, joka sopii heille kaikkein parhaimmin.

Myytti 2: ”CRM-järjestelmä johtaa hallintotoimien lisääntymiseen”

CRM-järjestelmä merkitsee pitkässä juoksussa vähentynyttä hallinnollista työtä sekä vähempää tiedon etsintää. Työskentelytapoja on aina vaikeaa muuttaa, mutta tarjoamalla käyttäjille arkea helpottavia toimintoja voimme taata, että järjestelmää tullaan käyttämään. Ajattele raporttia kuukauden tuloksesta, käyttökelpoista soittolistaa, jonka myyjä saa suoraan käteen tai markkinointiosastoa, joka saa sähköpostilistan ulos 30 sekunnissa.

Myytti 3: ”CRM:n toteuttaminen on kallista ja sopii vain suurille yrityksille”

Nykyään markkinoilla on useita tuhansia CRM-järjestelmiä. Jotkut niistä ovat täysin maksuttomia, kun taas toiset vaativat suuremman investoinnin. Jokaiselle lompakolle löytyy oma sopiva ratkaisunsa – muutaman kympin kuukausiprojekteista lähtien aina satojen tuhansien summiin. Summasta riippumatta sijoitetun pääoman tuotto (ROI) on tärkeä.

Tutkimukset osoittavat, että CRM-järjestelmää käyttäessäsi saat investoinnin takaisin noin kahdeksankertaisena (Nucleus Research – Report 0128, 2014). Tämän selkeämpää sijoitetun pääoman tuottoa on vaikea löytää. Mutta sellaisen tuoton saavuttaminen asettaa vaatimuksia sekä tilaajalle että toimittajalle. Investointi ei maksa itseään takaisin pelkästään siten, että asennat ohjelman, vaan järjestelmää tulee myös käyttää. Halutessasi tietää lisää siitä, kuinka käytät tehokkaammin CRM-järjestelmää ja kuinka saat varmemmin korkeaa sijoitetun pääoman tuottoa, voit ladata tämän julisteen, joka kuvaa projektin vaihe vaiheelta.

Ole huolellinen siinä, että laadit budjetin, aikataulun ja projektiryhmän, varmistaen näin saavasi sijoittamasi rahat takaisin – vähintään kahdeksankertaisesti. Silloin CRM-projektistasi ei tule kallis, vaan sen sijaan siitä tulee paras koskaan tekemäsi investointi.

Palvelut